پیش بینی

انتخاب روش مناسب پیش بینی

انتخاب روش مناسب پیش بینی

چگونه روش مدل مناسب پيش بيني را انتخاب کنیم؟

هر مديري در تصميم گیری‌های خود به نحوي با پيش بيني سروکار دارد . برخي از اين پيش بینی‌ها ساده و برخی ديگر از اين پيش بینی‌ها پيچيده و مشكل می‌باشند . همچنين پيش بینی‌ها می‌توانند براي دوره هاي زماني كوتاه مدت يا بلند مدت انجام گيرند . البته هیچ گاه پيش بيني دقيقاً با واقعيت تطبيق نمی‌کند ، و بايد كوشيد خطاي پيش بيني به حداقل ممكن كاهش يابد . علماي مديريت در زمان حاضر فنون و تکنیک‌های مختلفي را براي پیش بینی ابداع كرده و در اختيار مديران قرار داده‌اند . هر يك از این فنون كاربرد خاص خود را دارند و با آگاهي از مجموعه آنها می‌توان پيش بيني موفق‌تری را انجام داد . مديران بايد بكوشند تا مدلي را براي پيش بيني انتخاب كنند كه پاسخگوي نياز سازمان و متناسب با فعالیت‌های آن باشد . در بسياري موارد ممكن است يك مدل ساده پيش بيني نتايج بهتري نسبت به يك مدل پيچيده ارائه كند .

به طور كلي براي انتخاب مدل مناسب پيش بيني توجه به موارد زير ضروري است :

1- محدوده زماني

مدت زماني را كه می‌خواهیم در آينده پيش بيني كنيم در انتخاب تكنيك بسيار حائز اهميت است . به طور كلي اگر بخواهيم مدت نسبتاً دوري را پيش بيني كنيم بهتر است از روش‌های كيفي استفاده كنيم . بر عكس اگر بخواهيم پيش بيني ميان و يا كوتاه مدت بخواهيم از روش‌های كيفي استفاده می‌کنیم . نكته ديگري كه در رابطه با تکنیک‌های كمي بايد مورد توجه قرار بگيرد ، تعيين دوره زماني پيش بيني است زيرا تکنیک‌هایی كه براي پيش بيني تنها يك دوره به كار می‌روند با تکنیک‌های خاص برآورد چند دوره متفاوت است .

2- آمار و ارقام داده شده

توجه به نوع آمار گذشته نيز نحوه بيش بيني فرق می‌کند . در بعضي مواقع آمار نشان دهنده روند به خصوصی است ، در بعضي مواقع آمار داراي نوسانات فصلي است و بالاخره بعضي مواقع ممكن است از يك سری نوسانات تصادفي و نامنظم تبعيت كند . چون تکنیک‌های مختلف داراي قابلیت‌های متفاوتي در رابطه با نوع آمار گذشته می‌باشند ، بايد حتی‌المقدور سعي شود كه تكنيك مورد استفاده در رابطه با آمار داده شده باشد .

3- ارتباط اطلاعات با متغير مورد نظر

در بعضي مواقع آمار و اطلاعات در رابطه با متغير مورد نظر در دسترس نيست و بايد از اطلاعات مربوط به متغير ديگري كه در ارتباط با متغير مذكور می‌باشد استفاده كرد . مثلاً براي پيش بيني تعداد خودرو در سطح شهر می‌توان از اطلاعات مربوط به ميزان مصرف لاستيك استفاده كرد . بدين ترتيب نوع و روش بيش بيني با توجه به ارتباط اطلاعات با متغير مورد نظر متفاوت خواهد بود .

4- هزينه

مدل‌های مختلف پيش بيني چون داراي خصوصيات مختلفي می‌باشند هزينه هاي متفاوتي را ايجاد می‌کنند . بنابراین در انتخاب مدل‌های پيش بيني بايد هزينه آن‌ها را به عنوان يك عامل در نظر گرفت .

5- دقت

يكي از ضوابط اصلي انتخاب مدل ، دقت مدل پيش بيني است ، بعضي از مدل‌ها بايد با دقت 90 درصد موقعيت را در آيند پيش بيني كنند و پارهاي از مدل‌ها به مراتب داراي دقت بيشتري هستند . واضح است با توجه به انتظاري كه از دقت مدل داريم می‌توانیم مدل مورد نظر را انتخاب كنيم .

6- سادگي

يكي ديگر از عوامل موثر در انتخاب مدل سادگي آن است . بعضي از مدل‌ها اگر چه از دقت خيلي زيادي برخوردار هستند ولي به علت پيچيدگي ، قابل استفاده در كليه سطوح سازمان‌ها نمی‌باشند . در انتخاب مدل بايد به ميزان سادگي و پیچیدگی آن توجه كرد .

2- انواع شيوه هاي پيش بيني

به طور كلي می‌توان روش‌های پيش بيني را به سه گروه مختلف تقسيم كرد : پيش بینی‌های قضاوتي  پيش بيني بر مبناي گذشته  و پيش بيني علت و معلولی

2-1- پيش بيني قضاوتي

در مواقعی كه اطلاعات دقيق و کاملی در مورد مسئله وجود نداشته باشد از اين نوع پيش بيني استفاده می‌شود . در اين روش كوشش می‌شود نظرات ذهني به صورت پيش بینی‌های كمي در آيد و قابل استفاده شود . استفاده از نظرات كارشناسان فن ، سازمان‌هایی كه در آینده نگري صاحب تجربه‌اند ، و ساير متخصصان می‌توانند در انجام اين نوع پيش بینی‌ها مفيد باشد . به هر حال در اين اتكاي ما بر قضاوت ذهني افراد و تعبير و تفسیر هاي آنا از اطلاعات براي پيش بيني آينده خواهد بود .

2-2- پيش بيني بر مبناي گذشته (سری زمانی)

در اين نوع پيش بيني آمار و ارقام و اطلاعات گذشته را اساس پيش بيني آينده قرار می‌دهیم . به عبارت ديگر فرض ما بر اين است كه در كوتاه مدت می‌توان روند گذشته را به آينده تسري داد . از اين رو اين روش براي پيش بینی‌های بلند مدت قابليت استفاده چنداني ندارد زيرا اگر چه اطلاعات گذشته اطلاعات گذشته راهنماي خوبي براي آينده است اما به علت تغييراتي كه در طول زمان رخ می‌دهد اين روش به طور دقيق نمی‌تواند آينده را آنچنان كه اتفاق خواهد افتاد پيش بيني كند . بنابراين در مواردي که دوره پيش بيني بلند مدت باشد نمی‌توان از اين روش به طور موثر سود جست .

2-3- پيش بيني علت و معلولي

اگر اطلاعات كافي در مورد موضوع پيش بيني موجود و روابط بين متغیرها نيز مشخص باشد ، ما می‌توانیم از اين روش استفاده كنيم . به عنوان مثال اگر بين فروش و متغير هاي ديگري مانند درآمد ملي ، قيمت كالا و درآمد خالص ، رابطه اي وجود داشته باشد می‌توان با استفاده از روش كمترين مجذور‌ات كه نوعي روش علت و معلولی است ، مدلي براي روابط مذكور تنظيم كرد و به پيش بيني پرداخت .

کاربر گرامی جهت درخواست سفارش آماری یا مشکلات تحلیلی، فرم پایین این صفحه را تکمیل نمایید تا در اسرع وقت به درخواست شما پاسخ داده شود

مزایای استفاده از خدمات تحلیل آماری

  • انجام تحلیل های آماری با کیفیت بسیار بالا(مقاله – پایان نامه – طرح های پژوهشی)
  • انتخاب روش آماری مناسب و ذکر علت استفاده از آن
  • تحلیل و تفسیر کامل فرضیات و سوالات پژوهش به زبان ساده
  • انجام تحلیل های تکمیلی جهت پربار شدن نتایج
  • ارسال کلیه تحلیل های آماری در کمتر از 3 روز
  • انجام اصلاحات لازم پس از اعلام نظر استاد راهنما
  • ویرایش متن تحلیل شده مطابق با شیوه نامه دانشگاه
  • ذکر منابع علمی استفاده شده در تحلیل ها
  • ارسال روش تجزیه و تحلیل داده ها جهت اضافه شدن به فصل سوم

تیم متخصص پایگاه تحلیل آماری، مشکلات شما را حل می کند

  • اگر حجم نمونه شما کم است
  • اگر دسترسی به جامعه آماری برای شما مشکل است
  • اگر شاغل و کارمند هستید و برای تحویل پایان نامه کمبود وقت دارید
  • اگر پرکردن پرسشنامه برای شما مشکل است
  • اگر تحلیل های کامل و مورد تایید استاد راهنما می خواهید
  • اگر استاد راهنمای سختگیری دارید
  • اگر در نوشتن فصل سوم و چهارم پایان نامه مشکل دارید
  • اگر تخصص کافی در خصوص روش های تحلیلی ندارید
  • در کمترین زمان می توانیم مشکل تحلیل آماری پایان نامه شما را حل کنیم

پس از انجام و ارسال تحلیل های آماری 5 هدیه بگیرید

  • دریافت رایگان آموزش تصویری ویرایش خودکار پایان نامه در چند دقیقه
  • دریافت رایگان آموزش تصویری تحلیل پایایی پرسشنامه
  • دریافت رایگان نرم افزار تبدیل اعداد انگلیسی به اعداد فارسی استاندارد
  • مشاوره رایگان و پاسخ گویی به سوالات تا روز دفاع و ارائه توصیه های لازم جهت کسب نمره عالی در جلسه دفاع
  • مشاوره رایگان استخراج مقاله از پایان نامه و نحوه نگارش تحلیل ها در مقاله

چنانچه می خواهید در کمترین زمان تحلیل های خود را دریافت کنید و از همه مزایای فوق بهره مند شوید فرم زیر را تکمیل کنید

برای تعیین هزینه و مدت زمان دقیق تحویل تحلیل های آماری و شرح خدمات، لطفا پروپوزال و یک نمونه پرسشنامه خود را ارسال کنید.

فرم سفارش تحلیل آماری

اگر هنگام ارسال فرم خطایی وجود داشته باشد می توانید اطلاعات خواسته شده در فرم را به ایمیل: ghasem.zd@gmail.com ارسال کنید تا به درخواست شما پاسخ داده شود.

برای تعیین دقیق هزینه و انتخاب روش های آماری

برای تعیین دقیق هزینه و انتخاب روش های آماری

برای تعیین دقیق هزینه و انتخاب روش های آماری

تصویر کپچا
3/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط